13.05.2019

Een tijdje gelden gingen we een bruidsjurk kopen voor mijn zus Chanou. Maanden lang hadden we er naar uit gekeken, de jurk van haar leven, die koop je als het goed is maar één keer. Om te kunnen passen moesten we een afspraak maken, zo gaat dat blijkbaar bij bruidskleding.

Eindelijk was de dag aangebroken! Vol verwachting reden we naar de winkel, zo spannend. Ikzelf ben een trouwe kijker van Say Yes to Dress en had dus hoge verwachtingen. Eenmaal aangekomen bleek de winkel nog niet open, ok we waren 5 minuutjes te vroeg maar toch een beetje vreemd. We hadden tenslotte een afspraak… De etalage was prima, verrassende jurken, niet direct eentje naar haar smaak maar wie weet wat er binnen nog allemaal hing. De verkoopster opende de deur vrijwel direct toen ze ons zag. Ze moest nog even opstarten en vroeg ons bij het pashokje te wachten. De glazen inkomdeur zat vol vingerafdrukken, de mat bij de ingang niet gezogen en vol stofwolken, 1,2,3 nee 4 spotjes kapot, “witte” rieten stoeltjes helemaal afgebladderd… Hmm ik had het me toch wat glamureuzer voorgesteld. Je denkt misschien, Bo waarom let je hier allemaal op. Je zus en de jurken zijn toch het allerbelangrijkste?

Dat klopt, maar het is zoals gaan eten in een restaurant waar je maanden op voorhand voor moet reserveren. Je wilt fijn ontvangen worden door een leuke gastheer of vrouw, een mooi tafeltje, een lekker aperitiefje en verrast worden door de geuren en kleuren op de borden die je voorbij ziet komen. Het hele plaatje moet kloppen, anders ben je bij binnenkomst al teleurgesteld.

De eerste indruk is belangrijk, jij komt misschien niet altijd door de voordeur van jouw winkel naar binnen maar je klant wel. Kijk dus eens wat vaker door de ogen van een consument.

De dame van de bruidswinkel heeft ons trouwens nog fantastisch geholpen. Ze luisterde, stelde gerichte vragen, niet te opdringerig, en mijn zus mocht zoveel passen als ze maar wou. De verkoopster voelde Chanou haarfijn aan en wist precies wat ze mooi vond. Uiteindelijk was het dan ook liefde op het eerste gezicht and she said yes to the dress, desondanks alle mankementen van de winkel.