30.06.2019

Solden, uitverkoop, sale, koopjes, hoe je het ook wilt noemen, maar het gaat beginnen. Hopelijk wordt het lekker druk in jullie winkels. Voor de zekerheid geven we jullie nog een paar tips voor een extra goede verkoop.

Allereerst, voordat de gekte begint. Kijk eens goed rond in je winkel. Wat is er eigenlijk allemaal overgebleven. Welke artikelen heb je nog in overvloed en zijn dus slecht verkocht afgelopen seizoen. In welke maten heb je bijna geen keuze meer. Evalueer dit met je team, wat is de reden dat het ene super goed verkocht is en het andere niet. Maak aantekeningen! Houd dit lijstje bij de hand de komende collectie aankoop zodat je niet weer dezelfde fouten maakt.

🤝 Service
Je winkel mag nog zo gebruiksvriendelijk zijn ingedeeld, jij als medewerker staat er de komende dagen niet alleen om te vouwen. Alles op maat hangen is best handig maar dat betekent niet dat je je klanten aan hun lot moet overlaten. Laat je klanten lekker rondneuzen, maar neem een proactieve houding aan. Jij weet tenslotte wat voor verborgen schatten er nog allemaal in je winkel hangen. Maak het zo makkelijk mogelijk voor jouw klant om deze te vinden. Denk aan bijverkoop en probeer leuke sets en combinaties aan te prijzen.

🔴 Rood
Rood is de kleur van actie en wist je trouwens dat dit de eerste kleur is die het menselijk brein detecteert? We zijn dus zo geprogrammeerd om meteen in actie te komen bij het zien van deze kleur. Benut hem goed.

% Kortingen
Wees niet bang om je artikelen duidelijk af te prijzen. Klanten verwachten dat ze in deze periode voordeel kunnen halen. Geef dus duidelijk aan wat de korting is. Er is niets zo vervelend als een trotse klant met zijn vondsten aan de kassa te moeten vertellen dat alles wat hij of zij uitgezocht heeft nieuwe collectie blijkt te zijn.

👖 Paskamer
Zorg dat het passen goed georganiseerd wordt. Ook al is het druk, de paskamer moet ten alle tijden netjes zijn. Zet een van je beste medewerkers daar om alles in goede banen te leiden en je klant te assisteren. Op het moment dat je klant iets daadwerkelijk aantrekt, denkt het brein dat het kledingstuk al van hem is. De kans op een verkoop is dus veel groter als je klanten lekker onbezorgd kunnen passen.

Heb je nog andere leuke tips? Laat het ons weten!